Bij het gebruik van social media voor ondernemersdoeleinden is het meestal zo dat er daar tegenover geen direct meetbaar resultaat staat in termen van een toename in omzet.

Dit in tegenstelling tot wanneer je bijvoorbeeld een website lanceert waar je nieuwe campagnes de lucht in gooit. In dit geval heb je dan een direct meetbaar resultaat in de zin van bezoekers toe- of afname.

Meetbaar resultaat

Bij het inzetten van social media is het moeilijk om een direct meetbaar resultaat te zien wat betreft je omzet omdat dit meer een emotioneel aspect heeft. Achter hetgeen wat er gebeurt staan mensen centraal.

Doe je iets in de sfeer van een marketingcampagne dan wil je daar direct iets voor terugkrijgen anders is dat zonde van je tijd en geld geweest. Bij social media is dit niet hetgeen wat op de voorgrond staat.

Je kunt social media inzetten op een manier waar jij je lid maakt van elk mogelijk sociaal platform die je tegenkomt. Maar als je het daarbij laat zal dat niet het succes opleveren waar je als ondernemer op hebt gehoopt.

Organiseren van social media informatie

Middels social media zal je een boel aan informatie binnenkrijgen. Indien je deze informatie niet op de juiste manier weet te organiseren zal je ook niet op de juiste manier in verbinding staan met het publiek. Ook zal het heel wat tijd in beslag nemen om aan al deze informatie de juiste vorm te geven waardoor je directe ondernemingsactiviteiten op de achtergrond raken.

Deze manier van aanpak leidt er vaak toe dat je ondernemers tegenkomt die zeggen dat social media niet voor hun werkt. De fout ligt dan niet bij het social media gebeuren zelf. De fout ligt dan bij de ondernemer. Er is namelijk geen goede organisatie gegeven aan het managen van de social media activiteiten.

Juiste omgang met social media

Een van de manieren om een juiste draai te geven aan je social media activiteiten als ondernemer is dat je zorgt dat je op regelmatige basis bezig bent met communiceren.

Ga niet over alles wat je doet bijvoorbeeld direct lopen tweeten. Houd er een regelmaat in en let er op wat je publiek van je verwacht. Los van het feit dat het irritant kan overkomen neemt het ook tijd van jezelf in beslag.

Van belang is dat je op regelmatige basis contact met je publiek maakt en dat je berichten verstuurt die in het verwachtingspatroon liggen.

Laat je ook niet verleiden door, zoals eerder gezegd, je van allerlei social media platforms lid te maken. Indien je er een levenswerk van gaat maken om van allerlei platforms gebruik te maken dan kan dat letterlijk een dagtaak worden. Vraag jezelf dan af of je juist bezig bent en of dat je core business is.

Het is van belang dat je de juiste keuze kunt maken wat betreft sociaal platform dat binnen jouw organisatie past. Probeer er ook geen sport van te maken om iedereen als “friend” binnen te halen.

Hele hoop van deze zogenaamde “friends” zijn vaak niets anders dan geautomatiseerde robots. Je dient voor jezelf uit te maken of de tijd die je daaraan besteedt wel waard is voor je bedrijf.

Meerdere platformen, zelfde aanhang

Maak je gebruik van meerdere sociale platformen en je verspreidt op al deze platformen dezelfde informatie dan kan in jouw ogen de bedoeling hiervan zijn dat je zo al je aanhang voorziet van de juiste informatie.

Waar je hier rekening mee dient te houden is dat deze aanhang vaak ook op meerdere platforms aanwezig zijn. Als je deze mensen nu steeds van dezelfde informatie voorziet dan zal dat ook niet echt gewaardeerd worden.

Spam

Ook kan het zo zijn dat sommige van deze sociale platforms waar je ook lid van bent helemaal niets met ondernemen te maken hebben. Indien je daar nu je product loopt rond te promoten creëer je de situatie dat veel van je contacten je juist als een soort spammer gaan zien. Ook dit is dan weer zoiets dat zonde van je tijd is en waar niets aan omzet tegenover staat.

Teleurstellingen

Raak ook niet teleurgesteld van het feit indien je geen directe resultaten ziet van je activiteiten met je social media campagnes. Hetgeen je vertolkt moet aansluiten bij wat je publiek verwacht. Ook dient het vertrouwen te groeien.

Je moet je ook niet blindstaren op het feit dat je per direct honderden bezoekers dient binnen te halen met je campagnes. Bouw je aanhang stapsgewijs op.

Laat je niet verleiden door je tijd te besteden aan aanhang dat je nog honderden bezoekers extra kan opleveren. Je kunt namelijk weer te maken hebben met zo’n geautomatiseerde robot. Besteed je tijd liever aan iemand die echt bestaat. Die honderden bezoekers zullen dan ook vanzelf volgen.

Contacten weigeren

Ook bij social media dien je af en toe keihard te zijn. Laat het emotionele geen rol gaan spelen. Indien jij je er niet lekker bij voelt dat je met iemand in verbinding wilt staan doe dat dan ook niet. Daarvoor heb je simpelweg je “deny” of “block” functie.

Connectie social media platform

Heb je de keuze gemaakt dat je een bepaald aantal sociale platformen gaat gebruiken voor je ondernemingsactiviteiten zorg er dan voor dat jij je bezoekers op je website de mogelijkheid geeft dat ze jou kunnen volgen.

Hiermee laat je het persoonlijke die je in je hebt als ondernemer naar voren komen en zo geef jij je bezoekers de kans om met jou in contact te komen. Hetzelfde geldt voor je profielen die je online hebt staan. Voorzie ook deze van mogelijkheden zodat mensen met jou in contact kunnen komen.

Vergeet je doel niet

Het uiteindelijke doel van het implementeren van social media binnen je onderneming is dat je wilt verkopen. Probeer dit dan ook te doen. Maar wees hier alert. Ga nooit zo te werk dat je iets direct probeert te verkopen of in die zin dat het zo overkomt.

Geef het een zodanige draai dat je er gewoon over praat. Er moet geen geforceerde toon in te vinden zijn. Ga hier subtiel te werk. Indien dit te sterk naar voren komt kunnen je berichten algauw als spam gezien worden terwijl dit eigenlijk niet bedoeling was en dat is jammer.

Belangrijk bij social media is dat het geen eenrichtingsverkeer moet zijn. Er dient sprake te zijn van interactie. Dat is dus het sociale aspect en wees daar altijd bewust van bij elke stap die je neemt.

Pin It on Pinterest

Share This