Wil je het uiterste halen uit Facebook voor je onderneming dan dien je ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk klanten en/of bezoekers het etiket Like Your page op je plakken.

Bij een persoonlijk profiel zit er helaas een limiet op het aantal vrienden dat je kunt hebben. Kom je tegen de limiet aan dan kan niemand meer je Facebook friend worden.

Met Like Your page bestaat zo’n limiet er niet. Een Facebook page biedt je tal van mogelijkheden om samen te groeien met je onderneming. Een page heeft namelijk heel wat opties betreffende apps en daarnaast zijn er ook vele integratiemogelijkheden.

Je kunt een Facebook page eigenlijk beschouwen als een soort mini-website die je naar eigen smaak kunt bewerken.

Toegang Facebook pages

pages zijn ook toegankelijk voor het publiek en daar hoef je niet per se een Facebook lid voor te zijn. Je hoeft dus niet in te loggen om de page te bekijken. Dit speelt dan weer in je voordeel als het gaat om je page te gebruiken voor promotie mogelijkheden.

Indien iemand een Likes Your page stem uitbrengt dan geeft zo’n persoon ook eigenlijk toestemming dat deze updates/berichten over je onderneming wilt ontvangen.

In principe kun je dus pages beschouwen als die onderdelen van Facebook waarmee jij je business promoot. Profiles zijn meer om met vrienden in het dagelijks leven in contact te blijven en waar het commerciële dus op de achtergrond blijft.

Spam en Facebook

Een hele hoop mensen die verbonden zijn met je profiel doen dit dus niet met de intentie om commerciële informatie te ontvangen. Doe je dit toch dan loop je de kans dat je wordt gezien als iemand die bezig is te spammen.

Facebook bedrijfsmatig

Zie je profile meer als het onderdeel waar mensen geïnteresseerd zijn in je persoonlijke leven. Bij de page ligt dit anders wanneer deze specifiek over je business gaat. Als iemand dus een Like your page stem heeft uitgebracht dan zullen jouw aanbiedingen en promoties als ondernemer hen niet verbazen.

Met een page kun je dus reclame maken naar mensen en daarbij neem je mee dat mensen ook je bedrijf leren kennen.

In Facebook kun je onder Ads and pages je page aanmaken.

Aanmaken Facebook page

Bij het maken van je page heb je diverse mogelijkheden. Facebook biedt je een aantal opties en keuzes om je page te maken zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij je bedrijf.

Ben je bijvoorbeeld detailhandelaar dan zou je de Local business page sjabloon kunnen kiezen. Hier heb je dan de keuze uit diverse opties die op jouw type bedrijf van toepassing zijn, denk bijvoorbeeld aan openingstijden. Hetzelfde geldt in het geval je een publieke spreker bent ook daar heb je dan weer een speciale sjabloon voor.

Facebook page en naam

Bij het aanmaken van je page is het belangrijk dat je een naam geeft dat je onderneming zo goed mogelijk beschrijft. Een naam dat goed te vinden is en niet te lang en ook niet weer te kort is.

Als je in het bezit bent van een naam dat geheel je bedrijf niet beschrijft plak er dan een omschrijving bij dat kort en krachtig van aard is.

Let er ook goed op dat je een interessant plaatje plaatst dat ook in het verlengde ligt van je bedrijfswerkzaamheden.

Bij het importeren van contacten dien je erop te letten dat je alleen die personen toevoegt die ook interesse hebben in je bedrijfsactiviteiten.

Apps en Facebook

Apps zijn applicaties die speciaal voor Facebook zijn geschreven en die bijkomende handige functies aan je page meegeven. De apps kunnen zeer divers zijn. Van een simpel naar eigen inzicht opgezette tab tot een zoekmachine of zelfs tot games voor je gebruikers. En dit kun je allemaal beheren vanuit je page.

Het voordeel is dat je in principe net als je website dat voorzien is van gebruikersgemakken, je door middel van apps in staat bent je Facebook pagina van faciliteiten te voorzien die ook ten goede komen aan je bezoekers. Het mooie is daarbij dat er geen technische kennis voor nodig is om deze te implementeren.

Belangrijk is de apps zodanig te kiezen dat deze een toegevoegde waarde bieden aan je bedrijfspagina en niet dat deze allerlei distracties teweeg brengen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan apps voor YouTube of een connectie naar je Twitter account.

Je kunt ook je Facebook pagina zodanig instellen dat deze je niet naar de gebruikelijke Wall pagina leidt, maar naar een pagina met de naam custom page tab. Met deze custom tab heb je als voordeel dat je hiermee invloed kunt uitoefenen wat betreft het feit dat iemand je page bestempeld met het Like Your page stempel.

Wall of custom page

Nu kun je in twijfel raken welke page je nu moet gebruiken. De custom page of je Wall.

De custom page heeft een bepaalde bedoeling dat het bezoekers beïnvloedt om een Like Your page stempel uit te brengen. Dit gebeurt door je page zodanig daar neer te zetten dat het prominent en begrijpelijk wordt. Ook kun je er bijvoorbeeld op maat gemaakte inhoud plaatsen of dat bezoekers zich voor iets kunnen aanmelden wat handig kan zijn voor je marketingcampagnes.

De Wall biedt je daarentegen de mogelijkheid dat je een directe interactie met je bezoekers teweeg kunt brengen.

Facebook en je onderneming

Hoe kun je Facebook nu voor je onderneming gebruiken zodat je er daardoor zakelijk voordeel mee behaald?

Creëren band. Je kunt Facebook gebruiken om bekendheid, loyaliteit en vertrouwen met je publiek op te bouwen.
Verspreiden boodschap. Met Facebook kun je vaker je boodschap onder potentiele klanten verspreiden zodat deze op den duur vertrouwd met je raken met de kans dat ze overgaan tot koop.

Herhalende verkopen. Ook kun je Facebook gebruiken om herhalende verkopen bij bestaande gebruikers te creëren. Voorzie je klanten van informatie over wat je allemaal te bieden hebt. Houd deze klanten met regelmaat op de hoogte.

Mond-tot-mond reclame. Ook kun je Facebook gebruiken voor mond-tot-mond reclame om zo nieuwe klanten binnen te halen. Gebruik Facebook dan ook om mensen een mening over je bedrijf te geven. Maak het blije klanten mogelijk een goed woord over je te verspreiden.

Bezoekersverkeer. Facebook kun je ook gebruiken om bezoekersverkeer naar je website te creëren.

Like-stempel

Om op Facebook te worden “ge-liked” zal je uiteindelijk de gebruiker zover dienen te krijgen dat deze de Like-stempel op je uitbrengt.

Om te worden “ge-liked” dien jij jezelf af te vragen waarom jij iets zou willen ondersteunen of er positieve berichten over zou willen uitbrengen. Heb je verbondenheid met de brand? Wil je up-to-date blijven wat betreft laatste koopjes of nieuwtjes?
Heeft het bedrijf een speciale feature dat je steeds doet terugkeren, denk bijvoorbeeld aan couponcodes. Zijn er discussies gaande die je interessant vindt? Of wil je ze gewoon laten zien dat je ze support voor hun inzet?

Denk na waarom je die Like button uiteindelijk klikt en wat het heeft gemaakt dat je de stempel uiteindelijk hebt geplaatst. Komt het door extra’s die het bedrijf te bieden had, de handige applicaties of de inhoud?

Heb je uiteindelijk een antwoord hierop dan kun jij je website en je Facebook page op basis van deze data inrichten zodat je daarmee de kans vergroot dat je steeds meer aanhang krijgt.

Met Facebook heb je diverse mogelijkheden om je brand te benadrukken en hiervan zakelijk voordeel te genieten. Wel dien je eerst goed jouw markt te hebben onderzocht alvorens jij je Facebook account gaat inrichten.

Pin It on Pinterest

Share This