Het kiezen van een domeinnaam kan diverse functies vervullen. Je kunt het op een zodanige manier gebruiken dat het een adresfunctie vervult of dat je het gebruikt voor het vestigen van een naam of merk.

Een domeinnaam is niets anders dan een uniek adres ergens op het internet die je kunt intypen of aanklikken in je browser zodat je naar die ene specifieke website wordt geleidt.

Indien je gaat voor de optie adresfunctie dan is het de bedoeling dat je kiest voor een zodanige naam dat je hiermee uniek bent op het internet zodat je makkelijk en vanzelfsprekend vindbaar bent. In dit geval kun je denken aan een domeinnaam als www.belastingdienst.nl

Een andere functie waar je dus voor kunt kiezen is dat het de bedoeling moet zijn dat je met je domeinnaam eigenlijk een merk wilt gaan vestigen door gebruik binnen de virtuele wereld. Hier kun je dan denken aan een domeinnaam in de trant van www.bol.com

Naast deze hoofdfuncties kun je nog een tweetal andere functies aan een domeinnaam toewijzen. In dit geval kun je een zodanige naam kiezen dat er hier een meningsuiting mee wordt geassocieerd,
bijvoorbeeld: www.ikwerknooitvooreenbaas.nl. En als laatst kun je er gewoon een willekeurige naam aan geven vanuit persoonlijk perspectief bekeken.

Wat wil je bereiken

Indien je voor het eerst het internet betreedt met je onderneming is het van belang dat je als het ware deze onderverdeling in gedachte houdt bij het kiezen van je domeinnaam. Denk hierbij goed na wat je met je domeinnaam wilt bereiken.

Nu zullen vele bedrijven die voor het eerst het internet op gaan kiezen voor de optie om hun eigen bedrijfsnaam te registeren en dat is logisch.

Een probleem echter met het registeren van een domeinnaam is dat er in deze wereld eigenlijk het principe geldt van: wie eerst komt, die eerst maalt. In dit geval is het vaak de bedoeling dat er speculatief mee zal worden omgegaan omdat persoon in kwestie kennis heeft van het feit dat er ergens een fysiek bedrijf bestaat die dezelfde naam draagt.

Indien er dus interesse aanwezig is zou het dus kunnen dat bedrijf in kwestie bij deze persoon aanklopt om de domeinnaam te kopen of misschien juist een rechtszaak wil aanspannen. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat persoon in kwestie er geen speculatieve bedoelingen mee heeft maar deze gewoon voor eigen gebruik gaat inzetten.

Beschikbaarheidscheck domeinnaam

Het is van belang indien je een domeinnaam gaat registeren dat je eerst gaat nalopen of deze vrij beschikbaar is. Neem dus nooit het risico dat je alvast je drukwerk met je domeinnaam in gedachte laat maken. Of dat je een concept website opzet waarvan je het logo op basis van je nog niet onderzochte domeinnaam laat creëren.

De makkelijkste manier om te kijken of er een bepaalde domeinnaam beschikbaar is, is dat je kijkt op de website van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het registeren van domeinnamen. Vaak beschikt de website van zo’n registrant ergens een gedeelte waar je een check kunt uitvoeren op domeinnamen. Tegenwoordig kun je eigenlijk ook geen domeinnaam meer registeren alvorens je eerst de beschikbaarheidscheck hebt uitgevoerd.

Overkoepelende organisaties op dit gebied zijn bijvoorbeeld www.internic.net en www.icann.org.

Eigenaar

Naast het kunnen checken of een domeinnaam nog vrij is, is het ook mogelijk om de eigenaar van een bepaalde website te achterhalen. De reden dat je bijvoorbeeld contact wilt hebben met de eigenaar is in het geval jouw bedrijfsnaam al in bezit is genomen en je op basis daarvan met persoon in kwestie wilt praten of onderhandelen.

Voor dit onderzoek kun je bijvoorbeeld www.whois.net gebruiken. Als je geluk hebt kun je dan de gegevens van de eigenaar bekijken. De gegevens kunnen namelijk afgeschermd zijn.

Vrije registratie

Op het internet is het helaas zo dat je nu eenmaal elke naam als domeinnaam kunt registeren, ondanks het feit dus dat dat de naam geregistreerd staat bij de overheid. Aan de andere kant heb je dan wel weer de beschikking over juridische middelen waarmee je dit kunt aanvechten indien het jouw handelsnaam betreft.

Een ander verschil is dat het soms mogelijk is dat dezelfde naam door verschillende bedrijven voor verschillende producten of diensten kan worden geregistreerd. In dit geval is er dan wel een belangrijk punt, er kan maar een bedrijf of persoon deze zelfde naam als domeinnaam registeren.

Handelsnaam

Is het je eenmaal gelukt jouw favoriete domeinnaam te claimen dan dien je nog niet een gat in de lucht te springen. Je dient dan ook gekeken te hebben of de naam niet al door een andere persoon of bedrijf staat geregistreerd bij de overheid.

Vaak zal dit niet zo zijn omdat je meestal vanuit een omgekeerde positie werkt. Belangrijk is dat je de check dus dubbel uitvoert en dat je er eigenlijk een wisselwerking van maakt totdat je beide namen daadwerkelijk voor jezelf kunt claimen.

Naamsconflict

In het geval je toch kiest om een domeinnaam te registeren waarvan er al een bedrijf bestaat die dezelfde naam draagt dan kan het zijn dat je in de problemen kunt komen.

Dit zal sowieso het geval zijn als jij ook dezelfde goederen of diensten gaat aanbieden op het internet onder die naam. Ga je een compleet ander productlijn of dienst verzorgen dan ligt de zaak wat meer in jouw voordeel. Kom je in zo’n situatie terecht dan is het, het beste contact op te nemen met een ICT-jurist.

Registratiekosten

Uiteindelijk als je voor alles groen licht hebt is het een kwestie van enkele minuten, een paar eurootjes lichter en je kunt gaan pronken met je domeinnaam. De normale gang van zaken is dat je de optie hebt om te kiezen voor de registratie op basis van een termijn van een jaar. Maar er zijn ook mogelijkheden om je domeinnaam voor meerdere jaren in keer te registeren.

In het geval je kiest voor de optie op jaarbasis dan dien je er wel op te letten de registratiekosten voor het volgend jaar op tijd te voldoen. Doe je dit niet dan raak jij je domeinnaam zo kwijt en kan een andere ermee vandoor gaan.

Houd je afloopdatum dan ook altijd goed in de gaten. Los daarvan zal je ook ruim van tevoren door het bedrijf waar jij je domeinnaam hebt geregistreerd worden ingelicht. Althans, dat is wel de bedoeling.

In tegenstelling tot je gedeponeerde handelsnaam is dit niet van toepassing. Eens geregistreerd is voor altijd geregistreerd tenzij je stopt met je onderneming.

Overeenkomsten

Let er ook op bij het registeren van je domeinnaam dat dit niet al teveel overeenkomsten heeft met gevestigde domeinnamen van andere bedrijven. Als je bijvoorbeeld www.microsoftje.nl als domeinnaam registreert en er ook besturingssystemen bij gaat verkopen dan loop je de kans dat je niet lang profijt van je avontuur zult hebben.

Je kunt ook problemen krijgen indien je bijvoorbeeld bovenstaand domeinnaam hebt geclaimd en je daarbij besturingssystemsoftware verkoopt met daarin allerlei hacks zodat privacygevoelige informatie van mensen door derden kunnen worden onderschept. In zo’n geval zorg je er namelijk voor dat ook Microsoft zelf door de slechte bedoelingen van www.microsoftje.nl een slechte naam kan krijgen.

Een domeinnaam claimen voor je onderneming is niet binnen enkele tellen geregeld. Je dient voldoende onderzoek te hebben gedaan alvorens jij je favoriete domeinnaam kunt claimen. Door rekening te houden met de juiste factoren moet dit geen probleem vormen.

Pin It on Pinterest

Share This